Vi fick i uppdrag att producera en reklamfilm för Coop Norrbotten och vill berätta lite mer om filmen.
Mat på tallriken är en självklarhet. Mat från våra breddgrader är ingen självklarhet, speciellt inte år som dessa med extrema snömängder följt av torka under sommaren. Därför ville Coop Norrbotten göra en hyllningsfilm för matproducenterna i vårt län, och påminna oss om att handla lokalt så ofta det går.
Under inspelningen fick jag se under vilka tuffa förhållanden våra norrbottniska leverantörer lever i. Som exempel hade sommarens avsaknad av nederbörd skapat stora bekymmer för en potatisodlare. En odlare i Övertorneå som investerat i en av Sveriges största handelsträdgårdar fick se stora delar av växthuset krossas under de enorma snömängder som vintern förde med sig. Det är inga små inkomstbortfall.
Personligen blev jag illa till mods på tanken att vi riskerar att tappa lokala leverantörer till förmån för mattillverkare från andra länder där vi inte har samma vetskap om vare sig matens innehåll eller hur behandlingen av djur går till. Mat är ju människans bensin, och vår kropp behöver bra näring utan ohälsosamma tillsatser. Väljer vi lokalt så ofta det går så skapar vi förutsättningar till livskraftiga producenter i norr.
Till filmen gjorde jag sex nedslag runt om i länet och skrev en dikt som förhoppningsvis förmedlar Coop Norrbottens budskap. Här kan den beskådas.
Har du ett videoprojekt du vill förverkliga?
Skriv till mig på mikael@p-town.se och berätta!
/Dunder
Dela på Facebook
Dela på Twitter