Din webbläsare stöds inte!

Det verkar som att du använder Internet Explorer 8 (eller äldre). För att uppmuntra till uppgradering så har vi valt att inte utveckla denna sajt för föråldrade webbläsare. Om du vill se innehållet på denna sajt måste du uppdatera din webbläsare eller besöka den från din smartphone.

ELITEN PÅ SNOWBIKES

Att se världen från landsvägen upplösas när man vrider upp hastigheten och att luta hela kroppen när man tar en kurva. Eller att låta snön yra i svängarna och att ta sig så långt ut i vildmarken som bensintanken tillåter. Det kan vara ett svårt val – men inte för Eliten.

 

Fotograf: Magnus Sundström

 

David Öhlund slår på sin svarv. Framför hjulet som snurrar, under den anordning som håller fast det som svarvas, ligger metallspån i spiralformer utspridda. Man kan tydligt se att den här maskinen inte är byggd för att svarva ljusstakar eller brännbollsträn.

 

– Vi köper in stötdämparna men annars bygger vi alla delar själva, säger David.

 

Eliten pa Snowbikes-5Vid svarven bygger han snökit. Ett snökit är de skidor, de band och rent allmänt den utrustning som behövs om man vill förvandla sin motorcykel till en skoter. Att bygga ”Snowbikes” är en idé som härstammar från de nordliga delarna av förenta staterna och på många sätt toppar fordonet det vanliga fortskaffningsmedlen i en snötäckt värld.

 

– Åker man skoter är det egentligen bara några få dagar som är top notch. Det ska vara tjock pudersnö för när skaren kommer skär skidorna ner sig. Med snowbikes är man inte lika beroende av vädret. Det är kul att åka oavsett före, säger David.

 

GÄNGET

 

Det viktigaste för honom är att kunna vara med i hela processen. Att först få bygga och att sen få åka. Det finns många, i både Luleå och Piteå, som delar hans passion.

 

– Vår facebookgrupp har tolvhundra medlemmar men vi är kanske 40-50 stycken som bygger. En tio sådär som är ute och kör. Vi brukar kalla oss själva ”Eliten”, säger David och skrattar.

 

Eliten pa Snowbikes-2De har med sig Håkan Björkman som David säger är ett geni. Han använder sig av CAD (computer-aided design).

 

– Han räknar på pappret först innan han börjar bygga, med millimeterprecision. Han räknar på allt. Vi andra kör på Pajala CAD. Vi skär ut en bit kartong och använder det som mall.

 

De har också med sig Peter Tedelind. En av ”actiongrabbarna” enligt David och en förgrundsfigur för snowbikes i Sverige.

 

– Vi brukar kalla honom snökitets anfader. Han har hållit på i flera år och alltid byggt på sitt eget sätt, man kan säga att han uppfann de traditionella kiten. Nu har till och med tillverkarna börjat intressera sig för det han gör.

 

Eliten pa Snowbikes-4”Minst lika bra framkomlighet”

 

Det är en blandad skara som ägnar sig åt sina ”snöhästar” men de flesta av dem verkar ha erfarenhet av beräkningar och bygge. Om inte annat från de ungefär fyra år som de har tillverkat kit. David säger att mycket har hänt de senaste åren.

 

– Från början klarade inte snowbikes hård terräng. Man kunde aldrig köra utanför skoterspåren. Men nu har de minst lika bra framkomlighet.

 

Hur lyckades ni med det?

 

– Tack vare att motorcyklarna har blivit bättre har vi kunnat bygga bättre snowbikes. Insprutningen har förbättrats och motorcyklarna klarar kyla bättre. Motorerna har blivit starkare, så nu har vi mer hästar per vikt. Vi kan bygga snowbikes som är lättare och har längre band. De är bättre helt enkelt.

 

Fordon för varje årstid

 

Ibland går det inte som man tänkt sig.

Ibland går det inte som man tänkt sig.

När kiten väl har tillverkats är det relativt lätt att göra om sin motorcykel till en snowbike. Man lyfter av hjulen, monterar en skida där det främre hjulet satt och ett skoterliknande band bak. Förutom det är det förstås en mängd smådetaljer som ska fungera, sådant som den här skribenten inte förstår, men det betyder oavsett att man kan ha en motorcykel på sommaren och en snowbike på vintern. Ibland hamnar de i Vuoggatjålme, bort mot Arjeplog, men ofta blir det i Kåbdalis.

 

– Vårt signum är en “man date”. Först lite härlig ”hästkörning” och sen kanske en öl, säger David.

 

På andra sidan pölen

 

Snowbikes är en växande hobby och drömmen är att få åka med grabbarna ”på andra sidan pölen”.

 

– Det vore kul att testa därborta med egna grejer och att få slå amerikanerna på fingrarna. De är ju först med allt, säger David.

 

/Erik Tjus

Intresset för Snowbikes i Piteå är stort.

Intresset för Snowbikes i Piteå är stort.

 

 

 

Nyare inlägg
Äldre inlägg

Hoppsan, det tog visst slut inlägg, snyggt jobbat! Klicka här för att komma tillbaka till toppen!