Din webbläsare stöds inte!

Det verkar som att du använder Internet Explorer 8 (eller äldre). För att uppmuntra till uppgradering så har vi valt att inte utveckla denna sajt för föråldrade webbläsare. Om du vill se innehållet på denna sajt måste du uppdatera din webbläsare eller besöka den från din smartphone.

HAN VANN P-TOWNS LOGOTYPTÄVLING

”Genialiskt enkelt”. Så lyder juryns motiveringen till det vinnande bidraget i P-towns logotyptävling.

 

Martin Fryklund. Vinnare av P-towns logotyp-tävling.

Martin Fryklund. Vinnare av P-towns logotyp-tävling.

 

I början av året utlyste vi en logotyptävling bland Piteås designers och formgivare. Uppdraget var enkelt: att designa P-towns nya logotyp. Över 20 tävlingsbidrag trillade in, men bara ett förslag kunde såklart vinna.

 

Det blev Martin Fryklund som sköt mitt i prick med sitt avskalade och trendriktiga förslag, som efter en väldigt lång granskningsprocess gick vinnande ur tävlingen, och Martin blev 4000 kr + moms rikare.

 

Martin Fryklund är en 23-årig Hernösandare som pluggar Mediedesign här i Piteå sedan 2012. Han är inne på sista terminen och skriver just nu examensarbete. Martin har fotot en del åt P-town alltid levererat toppresultat med sina konstnärliga bilder och punktliga leveranser. Med andra ord en uppdragsgivares dröm. När Martin inte leker med kameran är chansen stor att du hittar honom i ett längdskidspår. Här följer ett utdrag av vår intervju med Martin.

 

Hej Martin, varför bestämde du dig för att tävla?

 

– Jag nappade på än gång när jag såg att det skulle vara en logotävling. Eftersom har jobbat en del tillsammans med P-town när det gäller foto, och har en tydlig bild av företaget och det tyckte att det vore väldigt kul att få vara med nu när P-town skulle utvecklas. Jag upplevde dock ganska snart att det var riktigt svårt att trolla med ordbilden, tog lång tid innan jag hittade nått som jag tyckte dög.

 

Ta oss genom processen när du skapade?

 

– När jag bygger en varumärkesidentitet bygger brukar jag bygga inifrån och ut. Logotypen blir själva kronan på verket som ska kommunicera hela varumärket. Jag listade vad P-town står för och vad jag tycker de borde uttrycka, samt vilka kvalitéer och funktioner loggan bör ha. Därefter letade jag inspiration bland andra logotyper som jag skapade ett moodboard av. Det blev en hel del laborerande och jag flyttade runt och vred på orden, och när jag började känna mig lost tittade jag tillbaka på moodboardet och värdeorden för att inte tappa min riktning. Håller jag bara på tillräckligt länge så brukar jag hitta något som känns rätt.

 

Det vinnande bidraget i logotyp-tävlingen signerat Martin Fryklund.

Det vinnande bidraget i logotyp-tävlingen signerat Martin Fryklund.

– Från början ville jag ha med någon färg i loggan och gärna en symbol som symboliserar hela varumärket. Men jag valde bort detta, eftersom loggan oftast används på foton och man inte vet vilka färger fotot kommer innehålla så var det bäst att göra loggan svartvit. Det var svårt att hitta en symbol som skulle symbolisera hela P-town, det händer så mycket på P-town och jag ville inte ”boxa in” företaget.

Webbversionen med svart bakgrund.

Webbversionen med svart bakgrund.

 

Logotypen är ju väldigt tidsenlig, vilket även är den enda kritiken som luftades. Att logotypen kanske inte kommer stå emot tidens tand. Hur tänker du kring det?

 

– Jag hoppas att loggan kommer funka nu och fortsätta fungera även om trenderna förändras. Jag har använt ett tidlöst typsnitt som funnits med länge. Boxar och rektanglar är delvis rätt trendigt just nu men jag tror inte heller de kan helt omodernt eftersom de är så neutrala. Tycker att det finns en ganska utbredd skate/jibb/surf-kultur hos målgruppen och jag har haft det i åtanke när jag designat. Jag har ständigt testat mina utkast på befintliga vimmelbilder, för jag ville att loggan på något vis skulle lyfta bilderna och inte bara var i vägen.

 

Taktiken att utgå från faktisk användning blev ju vägvinnande. Du har ju jobbat fram två varianter på logotypen, en stående och en liggande. Hur gick tankarna kring det?

Den här varianten kommer exempelvis användas på vimmelbilder.

Stående logo med svart bakgrund.

 

– P-town tror jag kommer finnas på fler fronter och bland annat av funktionella skäl kan det var bra om två versioner finns. Tycker dock att den stående är den primära och ska användas på vimmelbilder.

 

Några andra situationer där du skulle vilja se din logotyp?

 

– Den funkar för allt, kläder, i print, på affischer, på bilar eller varför inte på huden.

 

Intressant tanke där. Inte helt omöjligt att vi skulle sponsra den som vill tatuera in loggan (—> info@p-town.se) Hur var känslan när du vann?

 

– Förvånad. Jag visste att jag jobbat väldigt noga med loggan och jag är nöjd med resultatet. Men den är ju ganska avskalad och ”enkel” till synes och jag var inte säker på att juryn skulle uppskatta samma sak som jag, men blev såklart jätteglad att fler än jag gillade den.

 

Så här skulle loggan kunna se ut på en mössa.

Så här skulle loggan kunna se ut på en mössa.

Loggan växte för var dag som gick och just enkelheten blev avgörande och att den harmoniserar med vår nya webb som också är enkel och stilren. Till sist, vilka är dina styrkor som designer och fotograf?

 

– Foto och design handlar i grund och botten och kommunikation och uttryck. Jag skulle säga att jag är bra på att anpassa mig efter det specifika uppdraget, hitta kärnan i designprojektet eller det jag fotar och lyckas kommunicera detta. Sen är jag en envis jävel. Jag ger mig inte förrän jag är nöjd.

 

Envisa jävlar har en förmåga att gå långt i livet. Tack Martin för din medverkan och vi vill även tacka alla andra kreativa talanger som var med och tävlade. Juryarbetet var allt annat än enkelt. Fyra förslag gick vidare från första gallringen. Sedan stod det och vägde mellan två finalister innan Martins ”genialiska enkelhet” drog längsta strået.

 

Grattis!

 

 

 

 

Aktuella länkar

Martin Fryklunds hemsida

 

Nyare inlägg
Äldre inlägg

Hoppsan, det tog visst slut inlägg, snyggt jobbat! Klicka här för att komma tillbaka till toppen!